„Rosyjska ekspansja nawozowa zagrożeniem dla interesów ekonomicznych Polski" [RAPORT]

Wtorek, 14 Listopada 2017, 16:55
Piotr Maciążek

Niebagatelne znaczenie dla stabilności i rozwoju rodzimego rynku chemicznego ma aktywność zagranicznych spółek. W wypadku firm rosyjskich niemal zawsze równolegle do celów biznesowych, realizowane są również wytyczne polityczne. Perturbacje wywołane przez rosnący import nawozów rosyjskich do Polski, będą miały bezpośrednie przełożenie na wyniki gospodarcze kraju, krajowych spółek sektora chemicznego i rolnictwa oraz rozwoju innowacyjności. 

 

Zapraszamy do zapoznania się z Raportem „Rosyjska ekspansja nawozowa zagrożeniem dla interesów ekonomicznych Polski”, w którym poruszone zostały najważniejsze trendy, wyzwania oraz kierunki zmian.

Celem raportu przygotowanego przez zespół Energetyka24.com jest próba nakreślenia tego zjawiska, jego wpływu na rodzimy rynek firm chemicznych oraz potencjalne przeciwdziałanie mu.

RAPORT MOŻNA POBRAĆ TUTAJ: 

Dziękujemy! Twój komentarz został pomyślnie dodany i oczekuje na moderację.

Dodaj komentarz

37 komentarzy

jan22 Czwartek, 16 Listopada 2017, 17:13
Na przykładzie nawozów - uwidacznia się podejście do Rosji ? Skoro mają tańszy , lepszy to dlaczego - BE ! Ano dlatego że to USA nam nakazuje - że Rosja jako wróg NR.1 musi być tępiona - a przy okazji dodając nowe bazy na świecie w Europie - uzurpuje sobie prawo KALEGO ? Jako szeryf świata musi mieć rację a tylko USA jest sprawiedliwa ? Inne kraje są po za klimatem - po za racją bytu ! Ciągle stawiamy byłe animozje - a kto nas władował w objęcia Gruzina STALINA na długie lata Czerczil ( Churchill) , Ruswelt ( Roosevelt ) ! Wikipedia - " Rozpoczęta 4 lutego 1945 r. w Jałcie konferencja Wielkiej Trójki, w której wzięli udział Józef Stalin, Franklin D. Roosevelt i Winston Churchill, do dziś pozostaje symbolem zdrady zachodnich sojuszników wobec Polski i ich zgody na podporządkowanie Europy Wschodniej totalitarnemu imperium sowieckiemu. " - Rozbiór POLSKI nastąpił na długie lata , co nie znaczy że tylko Armia Czerwona miała monopol na zajęcie Polski na zajęcie innych krajów wyrazili zgodę właśnie ci dwaj z GB i USA ? Dziś gdy ZSRR już nie istnieje a w pływ po Jałtanski jako po IIWŚ nie obowiązuje - samo podejście do Rosji nijak się ma do tamtych lat ? Rosja kroczy swoją drogą zaś POLSKA swoją ! Jeśli biznes chce rozwoju z Rosja - to nam nic do tego ? Jesli chce z nami robić interesy to nic Rosji do tego - jeśli zaś strony umawiały się iż NATO zostanie zlikwidowane jak Układ Warszawski - to gdzie tkwi problem - ten pierwszy pozostał i został rozbudowany o kolejne kilka państw a drugiego nie ma ?
tak tylko... Czwartek, 16 Listopada 2017, 11:21
Zastanawiam się nad celowością prowadzonej w sposób tak jawny i nie skrywającej swych intencji, rosyjskiej propagandy. Przecież nawet tysiące postów nie mają absolutnie żadnego przełożenia na decyzje naszych decydentów, więc nie o to chodzi. Jedynym efektem takiego działania jest uzmysłowienie czytającym jak aktywny jest lobbing Kremla w Polsce. Jaki jest tego cel?
Naiwny Środa, 15 Listopada 2017, 14:20
Anda - nic dodać, nic ująć. No moze dla niepotrafiących myśleć warto dodać, że dużo bardziej uzależniamy się i tracimy suwerenność na rzecz instytucji finansowych (zachodnich) udzielających nam pożyczek (finansujących rosnący dług publiczny) na zakupy róznych "zabawek". Przypominam, że mimo swietnej sytuacji ekonomicznej i samych sukcesów Rządu pożyczamy w tym roku kolejne 10-12 mld Euro. To jest realna utrata suwerenności i prosta droga do zostania "pariasami" we własnym kraju. A tworzenie mitu zagrożenia ze strony Rosji tylko przyspiesza ten proces i jest świetną zasłonom do dojenia Nas przez zachodnich "dobroczyńców". Jakoś nie słyszę komentarzy, że Węgry, Czechy, Słowacja czy też Niemcy tracą na interesach z Rosją. Chyba, że mówimy o utracie długu publicznego.
dim Czwartek, 16 Listopada 2017, 16:31
Nie podałeś
Czy dług zagraniczny, jako % PKB, tegoroczne zadłużenie sektora publicznego PL wzrośnie w br ? czy zmaleje ?

Szukam w Google i zacytuję tu Businessinsider (com.pl), 12 września:
...
Na koniec czerwca 2017 r. udział długu zagranicznego sięgał 31,8 proc. [całości długu publicznego], co oznacza spadek o 2,9 pkt. proc. w porównaniu z końcem 2016 r. i o 0,7 pkt. proc. w samym drugim kwartale.
. . .
A zdaje się to właśnie miałeś na myśli ? Zadłużenie zagraniczne Polski ?
Geoffrey Czwartek, 16 Listopada 2017, 12:43
To jest zorganizowana akcja propagandowa. Nie ma takiej opcji, żeby w trakcie wojny w Donbasie, rosyjskich cyberataków na Hiszpanię, Wielką Brytanię i USA, normalny człowiek pisał o "micie zagrożenia ze strony Rosji" i "zagrożeniu" ze strony Zachodu, którego jesteśmy częścią. Może czas się zainteresować tym cyberatakiem na polskie media?
fumfel Wtorek, 14 Listopada 2017, 22:32
co innego import z USA, ten naszym zakładom nie zagraża
ac/dc Wtorek, 14 Listopada 2017, 20:42
Polscy producenci nawozów fosforowych powinni zredukować ilość trującego kadmu w swoich nawozach do poziomu zawartości kadmu w nawozach rosyjskich i mogą spać spokojnie. Nie można sprzedawać nawozów z 20 krotne większą zawartością kadmu i oczekiwać, że wszystko jest OK. Inżynierowe chemicy czas do roboty! Trzeba szybko opracować tanie sposoby usunięcia trucizny (kadmu) z polskich nawozów sztucznych i wtedy rolnicy z chęcią kupią takie "ekologiczne" nawozy.
Kiwi Piątek, 17 Listopada 2017, 17:42
Powiedzmy w końcu głośno tą oczywistą prawdę. Kadm Polakom na pewno nie zaszkodzi.
chrobat Czwartek, 16 Listopada 2017, 19:48
Fosforany z rosyjskich złóż zawierają zdecydowanie mniej kadmu od fosforanów z Afryki.
anda Piątek, 17 Listopada 2017, 11:43
Fosforyty to skały osadowe wytrącane w morzach i zawierają to co w morzach jest natomiast rosyjskie apatyty to skały wulkaniczne zawierające mn duże ilości pierwiastków rzadkich. Był pomysł odzysku czy nawet odzyskiwano te pierwiastki z importowanych apatytów z Koli.
Marcin Wtorek, 14 Listopada 2017, 21:24
Większych bzdur nie czytałem. Za bardzo przejąłeś się rolą UE która ślimaka uważa za rybę, a stworzyła wymogi "z kapelusza" dokładnie pod rynek rosyjski. Czemu akurat kadm i to dokładnie w takiej ilości żeby rosyjskie złoża tylko pasowały, a czemu nie wzięli innych metali ciężkich np rtęci, ołowiu bądź aluminium, czy cynku o bardziej restrykcyjnych bp 100 razy mniejszych prarametrach???
Tak samo dławią Polskę normami CO2 gdzie każde dziecko wie że " globalne ocieplenie" to mit i bzdura i kolejny podatek, a Polska oparta na węglu najbardziej zapłaci za to.
Tak samo UE zagraża Polsce NS i NS2. I jest kolejny cios w polską gospodarkę przez interesy niemiecko-rosyjskiej
ww Środa, 15 Listopada 2017, 9:40
Wg. Ciebie bzdurą jest kadm w nawozach, który po zastosowaniu, z gleby, poprzez rośliny, trafia do naszych organizmów ? To wybór pomiędzy zdrowiem ludzi a interesami korporacji.
anda Środa, 15 Listopada 2017, 8:55
Dlaczego kadm? bo jest to jeden z najbardziej toksycznych metali, i występuje on jako domieszka w złożach fosforytów, w których brak jest metali wymienionych przez ciebie. A ponadto kadm jest o wiele bardziej toksyczny niż ołów, rtęć czy aluminium
anda Wtorek, 14 Listopada 2017, 20:24
Czytając Raport odnoszę wrażenie, że bajkopisarzy zawsze mieliśmy dobrych w przeszłości i dzisiaj.
1. Ciągle się pisze o zagrożeniach ze strony Rosji, czy dbanie o interesy własnych firm to zagrożenie? tak robią USA i inne kraje oprócz niestety Polski. Niech się ktoś spróbuje przeciwstawić interesom firm amerykańskich to od razu ma lotniskowce na karku. A może tak jeden ale konkretny przykład jak to Rosja szantażowała kogokolwiek?
2. Jak to możliwe, że z najtańszym dostawcą gazu walczy się wszelkimi metodami, sprowadza się gaz z Kataru i jakiś wirtualny gaz z USA co podraża koszty produkcji a potem są pretensje, że ktoś sprowadza tańszy produkt?
3. Co do kadmu to jak najbardziej, jest to jeden z najszkodliwszych pierwiastków i powinien być wyeliminowany z produkcji żywności.
Przy takim podejściu to za 10 - 15 lat po polskim przemyśle chemicznym pozostaną tylko wspomnienia.
A mogło być tak ładnie.
Za Suchockiej Miller szef Gazpromu zaproponował Polsce stworzenie hubu gazowego wraz z magazynami gazu 30 do 60 mld pojemności / warunki geologiczne pozwalają na stworzenie magazynów o takiej pojemności - wyeksploatowane złoża gazu i ropy w Wielkopolsce i na Pomorzu / w zamian za budowę gazociągu przez Białoruś. Korzyści - tani gaz dla przemysłu, żaden kryzys nie grozi gaz na 2 - 3 lata. No ale jaki wrzask się podniósł jak to omijać Ukrainę naszego wielkiego przyjaciela i obrońcę no i mamy hub w Niemczech i czczenie Bandery i UPA na Ukrainie. Tak to jest jak się walczy o nie swoje interesy.
jest jeszcze szansa na odwrócenie niekorzystnych trendów:
ale do tego potrzeba spojrzenia nie według hasła "Za Waszą i Naszą wolność" ale "Za Naszą i ewentualnie Waszą wolność" bo nikt nigdy nie będzie walczył za nasze interesy.
Jak to można osiągnąć :
1. Przestać blokować NS 2 blokada nie jest w Polski interesie.
2. NS 3 i 4 pościć przez polskie terytorium. Mamy ten nieszczęsny gazoport wybudowanych w celu zapewnienia obcych interesów, przerobić go na produkcję gazu skroplonego i wysyłać gaz w świat.
Wraz z Gazpromem wybudować magazyny, dogadać się na niską cenę gazu dla Polskim. A mając te 30 czy też 60 mld gazu w magazynach naprawdę żaden kryzys ani szantaż nam nie grozi..
3. Dogadać się z firmami rosyjskimi co do eksploatacji apatytów na Koli, złóż jest tam wiele i to jeszcze nieeksploatowanych np. poprzez wymianę akcji co wiąże obydwie firmy bo jak są zyski to polityka nie istnieje.
ale są to takie moje marzenia, bajeczki / piszę w czasie dobranocki których już nie ma /. Morze kiedyś obudzę się w kraju który stanowi łącznik między wschodem i zachodem między północną i południem w którym krzyżują się szlaki handlowe, drogi lądowe, morskie, kolejowe, lotnicze, który z uwagi na swoje położenie może być zwornikiem łączącym państwa. Dbającym własne interesy a nie cudze. Ale niestety będzie to raczej obszar Natura 2000 który się omija z daleka bo wschód z zachodem i tak się dogadają a my będziemy poklepywani po plecach a jak się odwrócimy to będą na nas patrzyć z politowaniem.
jang Środa, 15 Listopada 2017, 11:20
and..Sęk w tym,że Rosja NIGDY nie prowadziła biznesu BEZ WYRAŹNEGO CELU POLITYCZNEGO A tym celem zawsze był chorobliwy wręcz imperializm..Polska stale była pierwszą ofiarą ich ekspansji i nie ma sie co dziwić,że postrzegamy nawet być może normalne zachowania biznesowe prywatnych firm rosyjskich jako wyraz manewrów Kremla Ale kto sie wielokrotnie sparzył to na zimne dmucha.Poza tym Rosja nie słynęła i nie słynie z honorowania WŁASNYCH nawet deklaracji,postanowień ,umów międzynarodowych i bilateralnych..Chyba jako Polak pamiętasz? A Mińsk i Ukraina przypominają z kim mamy do czynienia.Mam sporo doświadczenia w prowadzeniu biznesu również na ich rynku ale podzielam obawy i nieufność władz polskich wobec ofert tego kraju
Geoffrey Środa, 15 Listopada 2017, 9:23
Dbajmy o własne interesy, a nie cudze - znaczy tu odetnijmy się od interesów z Zachodem i dajmy się znów zjeść Rosji. Nice try, ale nic z tego.
anda Środa, 15 Listopada 2017, 18:24
typowe myślenie niewolnika, za wszelką cenę dbajmy o interesy Panów nie swoje. Od kiedy to dbanie o własne interesy oznacza poddanie się wschodowi czy zerwanie z zachodem? Można robić interesy i z jednymi i z drugimi. Jak to robią Czechy, Węgry czy Słowacja, mimo że wielokrotnie mniejsze od nas potrafią zabezpieczyć soje interesy. Jest takie stare przysłowie żydowskie - jak ja mam geszeft z jednym i drugim to żadnemu nie opłaca się mi zrobić krzywdę i to oddaje istotę dbania o swoje interesy.
Geoffrey Poniedziałek, 20 Listopada 2017, 12:16
Są dwa kraje w Europie Środkowej, które próbowały balansować między Wschodem a Zachodem - to Białoruś i Ukraina. Jak na tym wyszły? Białorus praktycznie pozostaje częścią Rosji (w ramach ZBIR-a) a Ukraina po paru latach pozablokowości ma wojnę na swoim terytorium i gwałtownie stara się stać częścią "zachodu". Właśnie tym kończą się rady takie jak Pańskie. Albo JESTEŚMY Zachodem i przyjmujemy zachodnie standardy handlowe, albo Wschodem, i wtedy działamy według zwyczajów mafijnych. Tylko że z Rosją nie mamy szans wygrać w jej własną grę. Interesy z Rosją korumpują Niemcy i Wielką Brytanię o potencjale gospodarczym wielokrotnie większym od Polski. Chcecie Państwo zostać nową Białorusią - zapraszam do interesów z Rosją.
Adam S. Środa, 15 Listopada 2017, 9:20
Zainwestować w rosyjskie firmy? A potem dowiedzieć się, że firma nie miała jakiegoś wymyślonego papierka i ma zwrócić 40 miliardów dolarów. Jak było z Jukosem? Oskarżono firmę o kradzież większej ilości ropy, niż wydobyła. Bo tak. I nie ma firmy. Co za pomysł, dobrowolnie oddawać Rosji pieniądze?
Em Środa, 15 Listopada 2017, 9:12
Sorry towarzyszu, ale obecnie robienie jakichkolwiek interesów z Rosją, na których ona zarabia, nie leży w naszym interesie
olo Środa, 15 Listopada 2017, 9:08
Kogo Rosja szantażuje - żart? Ukraina, Białoruś, Gruzja itd.
Najtańszy dostawca gazu? Może dla Niemiec ale nas niestety podliczali drożej mimo, że przesył do Polski był tańszy. O odcinaniu gazu, dziwnych awariach i remontach nie wspomnę.
Podobna sprawa z wstrzymywaniem zakupów w Polsce żywności które miało zawsze polityczny kontekst. Oczywistym jest że jak się chce to w każdym transporcie coś się znajdzie4 lub podłoży.
Zgodzę się tylko z tym, że Polska nie ma żadnego interesu w bronieniu interesów Ukrainy bo ten kraj na pewno nie jest nam przyjazny i nie będzie /zresztą wrogość do naszego kraju wpisali w swoją edukację i podwaliny państwowości/ . Z Rosją trzeba nam zupełnie normalnych stosunków i tyle a to jest niemożliwe do momentu traktowania nas przez Rosję jako swoją strefę wpływów. Jesteśmy zbyt dużym krajem by to tolerować. warto przypomnieć że to Rosja Dzień jedności narodowej w dniu wypędzenie Polaków z Kremla. Niestety Rosja sama walkę z Polską podniosła do roli święta narodowego - swoją drogą to tylko potwierdza, że mają Polski kompleks. Czy ktoś sobie wyobrażą, że z wypędzenia Czechów z Małopolski robimy święto :)
qumaty Wtorek, 14 Listopada 2017, 22:54
..to nie my trenujemy atak nuklearny na Moskwę przy każdych manewrach. To nie my marzymy o powrocie Rosji do jakiegoś "polskiego świata", to nie my chcemy słowem Rosję pod but wziąć. Niestety wszystko to w drugą stronę jest obecne. Oczywiście, że z Rosją można i powinno się robić interesy. Po partnersku, uczciwie i na równoprawnych zasadach, dla obopólnej korzyści, ale z Rosją przewidywalną i akceptującą bezdykusyjnie naszą niepodległość od niej. A taka Rosja niestety nie istnieje. Kiedy oni zrozumieją że jedyny ich realny wróg to Chiny nie Zachód? Kiedy wytrzeźwieją z mrzonek o "rosyjskiej strefie wpływów"? Nie wiem. Zmieni się to, to chętnie pohandlujemy, ale chwilowo "dawanie" zarobić Rosji oznacza dać jej kolejne miliardy na zbrojenia wymierzone wprost w nas. I tu niestety dalekowzroczna polityka ma i (powinna mieć) prymat nad biznesem :-(
bulba Czwartek, 16 Listopada 2017, 9:32
Bardzo dobry komentarz. Dodam jeszcze, że w mentalności ludzi, a co za tym idzie firm Zachodu, jest wywodzące się z protestantyzmu pojęcie obopólnej korzyści. Oczywiście nie zawsze jest ono respektowane ale często jest. Rosja pojmuje świat wyłącznie zerojedynkowo, albo my ich albo oni nas. I nic pośrodku.
anda Środa, 15 Listopada 2017, 8:43
Twoja wypowiedź idealnie potwierdza moją, oczywiście to "nie my" to "on". Skąd wiesz co oni ćwiczą? a co my ćwiczymy ? Od 1991 roku na siłę próbujemy z Rosji zrobić sobie wroga, próbując tworzyć jakieś kordony to z Ukrainą , to mieszając się w sprawy Białorusi. Pisząc bajeczki jak to Rosja chce nas zniewolić, oczywiście żadnych dowodów na to niema , ale na pewno chce nas zniewolić. Niestety mam mentalność niewolnika i musimy mieć pana nad sobą, więcej dla interesów Polski robią nieraz nasi sąsiedzi niż my sami. Nasz biznes w Rosji to ma mieć wszelkie prawa ale rosyjski w Polsce to już jest podejrzany. Putin przez lata próbował się dogadać z zachodem ale zachód realizując doktrynę któregoś z prezydentów USA - Rosję należy tak mocno osłabić aby słabą przyjąć do naszego tj. zachodniego grona na naszych warunkach przeciw Chinom". I efekt jest tego taki, że Putin postawił na Rosję , uporządkował gospodarkę co mu ułatwiają sankcje zachodu, po poprzednim kryzysie rozwijał przemysł a po tych sankcjach rozwija rolnictwo i to mu wychodzi. Chiny widząc co jest grane we własnym interesie mu pomagają. I nie pisz bzdur, że Chiny zagrażają Rosji - i są na to bardzo dobre opracowania tłumaczące dlaczego Chiny przez długie lata nie będą zagrożeniem dla Rosji. Rosja zaczęła się zbroić dopiero jak doszła do wniosku, że z zachodem się nie dogada i trzeba nieraz siłą zabezpieczyć własne interesy. Patrząc gdzie jest kierowane nowoczesne uzbrojenie to kierunek zachodni jest zwykle na samym końcu dostaw.
Geoffrey Czwartek, 16 Listopada 2017, 12:36
anda: "Od 1991 roku na siłę próbujemy z Rosji zrobić sobie wroga". Ależ z tych Polaków rusofoby, co im przeszkadzały te 60 tysięcy rosyjskich żołnierzy w Polsce? Ale nie, wycofać, wycofać. Przecież nie ma żadnych dowodów na to, że Rosjanie chcieli nas zniewolić. To zawsze była bratnia pomoc. Od carycy Katarzyny, przez wojnę polsko-bolszewicką, Katyń i cały PRL - to zawsze była pomoc. Pewnie powiesz, że to było kiedyś, a teraz Rosja się zmieniła i miłuje pokój? Od kiedy? w Gruzji, Osetii, Syrii, na Krymie i w Donbasie miłuje pokój? A może do wczoraj była agresywna, ale od dziś już na pewno będzie wcieleniem umiłowania pokoju? To co robią dziś rosyjskie trole na polskich portalach internetowych, próbujące siać niezgodę i wątpliwości od USA przez Wielką Brytanię, Katalonię, Niemcy, aż po Polskę?
anda Piątek, 17 Listopada 2017, 19:44
Tak po kolei:
- kto wolał poddać się szwedom niż z nimi walczyć? w zamian Szwedzi tak zniszczyli państwo tak, że z potęgi staliśmy się ruiną z której Polska nigdy się nie podniosła / film Potop / a lepiej poczytaj o stratach polski w casie potopu szwedzkiego,
- kto zamiast wybrać władcę z własnych obywateli tj. magnatów szukali za wszelką cenę obcych bo co wśród Potockich, Czartoryskich, Krasińskich i wszelkiej innej magnackiej hołoty nie było mądrego człowieka który mógł poprowadzić kraj ale jakże to Potocki miałby być wyżej od Czartoryskich - lepiej sprzedać kraj obcym niż swój miałby być władcą Polski - niemożliwe,
- dlaczego podczas Insurekcji Kościuszkowskiej nie uwłaszczono chłopów, gdzie była szlachta, magnateria jak Kościuszko walczył o wolność - knuła z sąsiadami
i masz pretensje do sąsiadów, że nas rozebrali i zniewolili, przecież odbyło się to za zgodą większości obywateli,
- za czyje pieniądze część szlachty wywoływała głupie, nikomu niepotrzebne powstania - oprócz tych którzy dali na nie pieniądze i to w niewielkiej ilości aby tylko ochronić własne interesy w Indiach czy Kaszmirze i to w sytuacji politycznej która nie dawała najmniejszych szans na sukces powstania,
- Osetia i Abchazja Po rozpadzie ZSRR nigdy nie należały do Gruzji i to pajac Szakaszwili rozpoczął wojnę z Rosją przez co stracił władzę i obydwa terytoria na zawsze,
- a kto wywołał Majdan na Ukrainie i w jakim celu, przecież wiadomo było, że Janukowicz przegra wybory więc po co była ta zawierucha? sam sobie odpowiedź tylko przypomnę, że Pani Nulland czy jakiej tam nie poto krzyczała, że wydano 5 mld dolarów no i bazy w Sewastopolu uciekły - a co mieszkańcy Krymu nie mogą określić się gdzie chcą przynależeć,
- proponuję jedź np. do Charkowa możesz do Odessy / jest pociąg / tylko nie próbuj odzywać się po ukraińsku bo możesz zobaczyć swój numer buta i to z bliska,
- podaj choć jeden przykład wtrącania się Rosji w wybory bo jak na rzie to tylko papka medialna bez żadnych dowodów
- Katalonia to od 200 lat walczy o niepodległość więc mieszanie Putina w wybory to jest bajka
Geoffrey Poniedziałek, 20 Listopada 2017, 11:51
No to też po kolei.
- Za to, że Rosja dokonała zaboru polskiego terytorium, odpowiadają Szwedzi? Albo sami Polacy? Po co ten dziwny wykład z historii? Żeby udowodnić jak to Rosja objęła opieką biednych Polaków, którzy mieli paskudnych władców? Z tą „bratnią pomocą”, to miała być kpina z sowieckiej propagandy, a widzę, że Pan nie zrozumiał i traktuje tę propagandę serio. Za agresję ROSJI odpowiada ROSJA i proszę tu nie forsować syndromu sztokholmskiego.
-Osetia i Abchazja są częściami Republiki Gruzińskiej, tymczasowo okupowanymi przez armię Federacji Rosyjskiej wspierającej marionetkowe lokalne rządy. Coś takiego jak Donbas. A bajki o biednej Rosji napadniętej przez Gruzję to nawet śmieszne nie są.
-Kto wywołał Majdan? Tak jak wszystko, co złe – Amierikancy  A tak na serio, to Majdan zebrał się po raz pierwszy w wieczór, gdy Janukowycz w Wilnie ogłosił, że Ukraina nie podpisze układu stowarzyszeniowego z UE. Ukraińcy chcieli do Europy. Pamiętam ten wieczór, śledziłem informacje na bieżąco. I jeszcze wtedy nazywał się „Euromajdan”
-Mieszkańcy Krymu wypowiedzieli się w wyborach parlamentarnych w 2013 roku, 70% głosów do parlamentu ARK dostała Partia Regionów Janukowycza ( bądź co bądź Ukraińca), a Jedina Rassija nie przekroczyła progu wyborczego 5% i nie dostała się do Parlamentu. Cała reszta z rosyjskim referendum o frekwencji 121% to już była farsa., czyli tzw „rosyjskie wolne wybory”, z wynikami przywiezionymi z Moskwy.
-W Charkowie i Odessie ludzie rozmawiają wprawdzie po rosyjsku, ale służą też w ukraińskiej armii i oddają życie za Ukrainę. Oni doskonale widzą, co się stało z Donieckiem i teraz są najbardziej zagorzałymi patriotami Ukrainy.
-Podać choć jeden przykład wtrącania się Rosji w wybory? To jest żart? Takim pytaniem zdradza Pan swoich mocodawców. Już tylko Rosja zaprzecza, że wtrącała się w wybory w innych krajach.
-Katalonia od więcej jak 200 lat walczy o niepodległość, miała już całkiem spora autonomię (byłem tam na wiosnę). A awantura z referendum podpuszczana przez Putina cofnęła Katalonię 20 lat wstecz, bo rząd w Madrycie właśnie zawiesił im autonomię.
anda Poniedziałek, 20 Listopada 2017, 16:56
Widzę że na lekcje historii to się nie chodziło.
Polska jakby była silna gospodarczo, politycznie i militarnie to ona rozbierałaby sąsiednie kraje a nie one by ją rozbierały.
Najbardziej śmieszy mnie obwiniane wszystkich w koło, a nie siebie, ale to my byliśmy temu winni, że nas sąsiedzi rozdrapali przy współpracy naszych rodaków. A tak apropo to zaborców było trzech : Prusy, Rosja i Austria.
Osetia i Abchazja to były częścią ale za czasów Gruzińskiej SRR, a potem to były terytoria niezależne. Abchazja o swoją niepodległość to walczyła i za czasów Stalina i za Breżniewa oni nigdy w XX wieku nie chcieli należeć do Gruzji. A dlaczego to sobie poczytaj.
A co do majdanu to senatorowie amerykańcy dawno już na ten temat się wypowiedzieli, wychodzi powoli prawda kto strzelał, za czyje pieniądze, ostatnio film pokazany we Włoszech..
Oczywiście idą do wojska ale czy walczą? Są strony w miarę szczegółowo opisujące konflikt w Donbasie a z tego wynika, że armia ukraińska z poboru to walczy tak sobie - rodak do rodaka nie będzie strzelał - a walczą bandy spod znaku tryzuba z zachodniej Ukrainy.
Nie podałeś żadnego przykładu wtrącania się Rosji w wybory - może jakiś wyrok sądowy, dowody inne, poważne publikacje, Amerykanie szukają i szukają i znaleść nie mogą, nie ma ich i nigdy ich nie będzie. A Katalonia czekała 200 lat przeżyje i głupotę Madrytu.
Geoffrey Dzisiaj, 21 Listopada, 13:15
"Polska jakby była silna gospodarczo, politycznie i militarnie to ona rozbierałaby sąsiednie kraje a nie one by ją rozbierały" Brawo, sam bym tego lepiej nie ujął. To jest właśnie kwintesencja rosyjskiego myślenia - podbijać sąsiadów. Dlaczego? Dla zasady. Bo są słabi i się nie obronią. I tą z Rosją mamy robić interesy, wiedząc, ze oni po prostu chcą nas podbić? Wolne żarty. Każdy sąsiad Rosji doskonale wie, że nie jest bezpieczny. Dlatego szuka sojuszy. Nawet maleńka Czarnogóra chce być wolnym krajem i wstępuje do NATO. Litwa, Łotwa, Estonia - kraje przez Rosję pogardzane. Rumunia i dotąd prorosyjska Bułgaria. Teraz Ukraina. Przyjdzie czas na Białoruś i Kazachstan. A potem na wcześniej podbite narody - Czeczenów, Tatarów i narody Azji. Każdy chce żyć, a z Rosją to niemożliwe. I coraz więcej ludzi i narodów się o tym przekonuje. Możecie szydzić, że "nie da się" Was złapać za rękę, bo macie broń atomową. Możecie chronić swoich ludzi, co prowadzą cyberwojny, zestrzelili malezyjski samolot, organizowali zamach stanu w Czarnogórze, rozpętali wojnę w Donbasie. Do czasu. Za wszystko przyjdzie kiedyś zapłacić.
qumaty Środa, 15 Listopada 2017, 17:41
Mogę się z Tobą założyć o dobrą whisky że to właśnie Chiny napadną Rosję i modlić się bym tego już nie dożył. Zaatakują Rosję jak tylko uznają że już mogą. Że jest już dość słaba. Logika dziejów jest dziś bowiem taka, że Chiny zaraz będą supermocarstwem, a Rosja (głównie z powodów strukturalnych i demograficznych) słabnie i będzie nieuchronnie słabła w dającej się przewidzieć przyszłości. Dziś Rosja może tylko fantazjować o potędze dawnego ZSRR.. Gdzie bedzie za następne 25lat?
Szept Czwartek, 16 Listopada 2017, 0:33
Przyjacielu założę się że 10 lat temu należałeś do osób piszących aby nie robić żadnych interesów z Chinami, że łamią oni prawa człowieka, że to cieniasy i komuchy. Polacy mieli wtedy takie pojęcie o Chinach bo tak im mówiono w tv, dziś w mediach Polacy nachalnie słyszą, że Rosja jest be, Chiny właściwie też ale ponieważ zjedzą Rosję to niech sobie te Chiny będą. Postrzeganie świata przez pryzmat bzdur łykanych z mediów nie jest racjonalne. Proponuję odwiedzić te kraje i się samemu przekonać, ja w obu byłem, ale aby opisać moje z nich spostrzeżenia musiał bym nasmarować kilka kartek tekstu bo w 3 zdaniach się nie da.

anda - bardzo trafne podsumowanie niestety większość naszego społeczeństwa łyka propagandę jak bocian żeby, łykali za komuny, łykają i dziś tylko wielki brat jakby inny. Większość naszych rodaków nie interesuje dobro naszego kraju bo ich głównym zmartwieniem jest jak tu zaszkodzić wyimaginowanemu wrogowi, a to Ruskiemu, a to Niemcowi, a to Żydowi. Polska chemia jest świetnym przykładem prymatu ideologii nad zdrowym rozsądkiem.
Geoffrey Czwartek, 16 Listopada 2017, 12:51
Postrzeganie świata przez pryzmat mediów jest złe i naiwne, a postrzeganie go przez Sputnika jest mądre :) Jednym ze sposobów destabilizacji państwa jest skompromitowanie autorytetów i mediów danego kraju. Sieje się nieufnośc i chaos, a potem udziela "bratniej pomocy". Patrz Donbas. A co do Chin, to ten kraj po prostu się rozwija. I w stosunku do swojego potencjału i siły militarnej prowadzi bardzo umiarkowaną politykę. Szanuje porozumienie w sprawie Hongkongu, nie naciska zbytnio na Tajwan i stara się być odpowiedzialnym partnerem w polityce światowej. A Rosja, mając 10% ich potencjału gospodarczego, prowadzi konsekwentną politykę niszczenia wszystkiego i wszystkich, kogo tylko mogą sięgnąć, według zasady "im gorzej, tym lepiej". NIE MA porównania między zrównoważoną polityką Chin, a agresywną polityką Rosji.
Geoffrey Środa, 15 Listopada 2017, 8:15
Niestety nie. Nie powinno się z Rosją robić interesów w ogóle. Ponieważ każdy dolar zapłacony Rosjanom, wzmacnia ich potencjał wojskowy i zagrożenie dla bezpieczeństwa Polski. Niestety, ale nie ma szans na bogatą i pokojowo nastawioną Rosję, ponieważ Rosja ZAWSZE w pierwszej kolejności wydaje pieniądze na zbrojenia. Jedyną możliwością, żeby Rosja nie prowadziła agresji wobec sąsiadów, jest sprawienie, aby nie miała ZA CO jej prowadzić. Zatem ŻADNYCH interesów z Rosją. Niezbędne są nie tylko sankcje, ale embargo, jak wobec Korei Północnej.
Marzenia dobra rzecz Czwartek, 16 Listopada 2017, 11:58
Sorry ale to nie Rosja buduje bazy wojskowe dookoła Ameryki, to nie ruscy rozpieszczają broń atomową jak najbliżej Waszyngtonu. Oczekujesz że Putin będzie kupował wańkę wstańkę jako prezent dla obcych batalionów w Polsce Litwie czy Rumunii? Może kasę ma przeznaczyć na świąteczne prezenty dla największej amerykańskiej bazy która jest w Kosowie?
Geoffrey Poniedziałek, 20 Listopada 2017, 12:33
No tak, NATO otacza Rosję. To znaczy Łotwa i Estonia, bo tylko te kraje NATO graniczą z "kontynentalną" Rosją :) A ta na serio, to teksty z "otaczaniem" Rosji przez NATO oznaczają, że Rosja uważa swoich sąsiadów za kraje zależne i udziela sobie prawa do decydowania, do jakiego sojuszu mają należeć. A Rosja takiego prawa nie ma, Tak się składa, że wszyscy sąsiedzi Rosji doskonale ją znają i SAMI starają się zabezpieczyć przed zagrożeniem, wstępując do NATO. Trudno w to uwierzyć Rosjaninowi, ale to nie Amierikańcy otaczają Rosję, a normalne kraje, które chcą po prostu bezpieczeństwa.
rz Wtorek, 14 Listopada 2017, 22:25
masz racje
januszek 94 Wtorek, 14 Listopada 2017, 21:57
anda - ŚWIETNIE opisana realność - lepiej bym tego nie ujoł . BRAWO - dzięki .